ZAKUP TANDEMU - PORADNIK
Jaki tandem i gdzie?
Przy zakupie tandemu należy zwrócić szczególną uwagę na kilka elementów. Pierwszy to dobór ramy, która bardzo istotnie wpływa na komfort jazdy. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby kupić tandem jak najlepiej dopasowany do sylwetki, warto przy tym uwzględnić pewien przedział wzrostu oraz wagę kierowcy. Gdy możemy na tandemie
usiąść i go wypróbować, to sprawa jest prosta. Najczęściej jednak nabywając tandem nie mamy takiej możliwości, gdyż większość rowerów dwuosobowych kupujemy przez internet. Oprócz rozmiaru ramy musimy brać pod uwagę również długość roweru. Im rower jest dłuższy, tym nasza sylwetka będzie bardziej pochylona. Dłuższy tandem sprawia też więcej problemów w transporcie. Rama tandemu powinna być trwała, ale plastyczna. Osobiście polecam ramę uniwersalną, dzięki której zapobiegniemy - jak w przypadku ramy męskiej - przerzucania nogi przez kierownicę, co graniczy z akrobacją. Natomiast rama damska może okazać się zbyt słaba i wykazywać tendencje do "pływania" tyłu. Warto też zastanowić, gdzie zamierzamy podróżować, jeżeli po leśnych drogach, to najlepszy będzie rower górski, jeżeli chcemy przemierzać duże odległości, to wybierzmy rowery trekkingowy lub szosowy.
Masa tandemu z pasażerami jest dość spora, więc warto dobrze zastanowić się nad osprzętem.
- 1. Dodatkowy hamulec.
Droga hamowania tandemu ze względu na jego masę jest dłuższa niż pojedynczego roweru, warto więc rozważyć
zamontowanie dodatkowego, trzeciego tylnego hamulca, używanego w sytuacjach awaryjnych. Z kolei hamulec
przedni jest często używany przy zjazdach, dlatego polecam tarczowy; nawet przy długim hamowaniu nie
przegrzejemy nim obręczy. Pamiętajmy, że im tarcza jest większa, tym ma większą skuteczność. Polecam tarcze o
średnicy przekraczającej 200 mm. Natomiast w przypadku gdy kierowcą tandemu będzie osoba drobna,
dysponująca mniejszą siłą nacisku na dźwignię, warto pomyśleć o zastosowaniu hamulców hydraulicznych.
- 2. Kierownica.
Kierownica tandemu powinna być na tyle szeroka, by ręce były swobodnie rozstawione w płaszczyźnie poziomej,
nie za szeroko, ale i nie nazbyt wąsko. Jazda z dłońmi ułożonymi blisko siebie jest niewygodna i powoduje, że
czujemy się niestabilnie, co zagraża naszemu bezpieczeństwu. Osoba dobrze zbudowana musi mieć szczególnie
starannie dobrany rozmiar kierownicy. Na tandemie z szerszą kierownicą łatwiej utrzymać ciężar pilota i kierowcy.
Dobrym rozwiązaniem jest niezależne zamocowanie tylnej kierownicy w ramie siodełka kierowcy, co szczególnie
sprawdza się przy znacznej różnicy wzrostu pomiędzy partnerami.
- 3. Przerzutki.
Warto zainwestować w dobrą przerzutkę, z silną sprężyną, umożliwiającą przerzucenie łańcucha nawet podczas
silnego naciskania na pedały, w awaryjnej sytuacji, gdy nagle musimy się zatrzymać. O ile to jednak możliwe,
zmian przerzutek dokonujmy szybko i sprawnie, nie pedałując równocześnie. Przerzutki muszą działać
niezawodnie, aby pewnie ruszać z miejsca; bardzo niebezpieczny jest jałowy obrót pedałami, który może wytrącić
nas z równowagi. Przekrzywienie aparatu przerzutkowego może się skończyć zaklinowaniem łańcucha; co w ruchu
miejskim na skrzyżowaniu jest groźne.
- 4. Manetki.
Osoby lubiące dynamiczną jazdę powinny wybrać manetki tradycyjne, zamiast montowanych w kierownicy, gdyż
zdecydowanie łatwiej i precyzyjniej można przerzucać nimi po kilka biegów. Są one szczególnie przydatne w
jeździe górskiej, na zjazdach i podjazdach. Dobre wyregulowanie przerzutek gwarantuje idealnie precyzyjną
zmianę biegów.
- warto rozważyć montaż manetek z tyłu, aby osoba niewidoma miała przyjemność również z czynnego
udziału w obsłudze pojazdu, a nie tylko z samego pedałowania. Pamiętajmy, że rower jest dla niewidomych
sprzętem rehabilitacyjnym. Oczywiście w takim przypadku zmiana biegów wymaga zgrania i dobrej komunikacji,
lecz nie jest to trudne do wyćwiczenia!
- 5. Przerzutki przednie.
Warto przemyśleć ilość zębów przednich przerzutkach. Mocne zespoły mogą założyć dość duże tarcze. Dla
osób słabszych tarcze powinny być mniejsze. Jeżeli mieszkamy w rejonie pagórkowatym, to pamiętajmy, że
tandemem dużo trudniej pokonuje się wzniesienia, więc "wolnobieg" powinien mieć minimum siedem zębatek. I nie
zapominajmy o rozpędzeniu tandemu przed podjazdem.
- 6. Koła.
Rozmiar kół należy dobrać do rozmiarów ramy. Szprychy i obręcze powinny być wzmacniane. Warto
zainwestować w dobre wzmocnione opony.
- 7. Widelec i amortyzator.
Jeśli decydujemy się na montaż amortyzatora, to powinien mieć regulowaną siłę, oraz możliwość
zablokowania. Amortyzatory bez regulacji, stosowane w pojedynczych rowerach nie sprawdzają się w przypadku
tandemu, gdyż są zbyt "miękkie"; masa kierowcy i pasażera powoduje, iż taki amortyzator ugina się maksymalnie i
nie spełnia swojej roli, powodując też niestabilność pojazdu.
- 8. Dodatki.
- łańcuch należy kupić solidny, gdyż podczas pedałowania dwóch osób będzie przenosił duże obciążenia;
- ośki, łożyska i inne elementy też warto wzmocnić, można zastosować wersję BMX tych elementów;
- dobrym rozwiązaniem mocowania mechanizmu korbowego pilota i pasażera jest mimośród, który pozwala na
napięcie lewego łańcucha bez stosowania dodatkowego napinacza na małej zębatce;
- jeżeli myślimy o przewożeniu roweru pociągiem, to można zamontować solidne składane, łamane pedały,
które nie odstają. Odciąga się je mocno od korby i "łamiąc" ustawia równolegle do korby;
- amortyzowana sztyca pod siodełkiem jest bardzo wygodna, ale powoduje, że nie możemy pewnie i mocno
oprzeć się, podczas mocnego naciskania na pedały. Warto więc zastanowić się co ma dla nas większe znaczenie:
komfort jazdy, czy moc i dynamika jazdy;
- lusterko: powinno być obowiązkowym elementem wyposażenia, składane warto zamontować gdy tandem
będzie często przewożony środkami komunikacji publicznej; polecam lusterka odporne na wstrząsy i
zaparowywanie;
- sygnał dźwiękowy: jest obowiązkowym elementem wyposażenia roweru, poruszając się ścieżkami
rowerowymi, często musimy zwrócić na siebię uwagę, dlatego sygnał powinien być bardzo donośny. Warto
zastosować głośną trąbkę, dobrze by pilot w ekstremalnych sytuacjach nie bał się używać swojego głosu, niekiedy
powinien po prostu krzyknąć "uwaga!";
- rączki: warto wybrać ergonomiczne, dobrze przylegające do dłoni;
- rogi na kierownicę: pozwalają na wypoczynek dłoni podczas dłuższych wycieczek;
- nóżka podpierająca: warto rozważyć montaż podwójnych nóżek (typu motocyklowych), gdyż z uwagi na
długość tandemu, zwykła, pojedyncza nóżka bywa zbyt słaba;
- bidon: warto by w ramie była możliwość montażu bidonów dla kierowcy i pasażera; polecam termobidony
utrzymujące temperaturę przez długi czas;
- bagażnik: jest niezbędny jeśli planujemy dłuższe wyprawy, aby zamontować do niego tylne sakwy;.
- kolor: jaskrawy tandem jest lepiej widoczny w szare dni;
- kamizelki odblaskowe i kaski: pamiętajmy, że ich stosowanie zwiększa nasze bezpieczeństwo;
- oświetlenie: jest obowiązkowym elementem wyposażenia roweru, tylna lampka powinna być czerwona,
przednia - biała lub żółta - powinna dawać silny snop światła. Warto by lampka miała możliwość zmiany
ogniskowej, dzięki czemu snop światła można skupić lub rozproszyć. Polecam montaż lampek pulsujących,
zwiększających naszą widoczność na drodze.
- jeżeli podczas wycieczek często korzystamy z telefonu z GPS, to warto rozważyć zakup dynama (w przedniej
piaście, montowanego do widelca z rowerową ładowarką usb, tudzież gotowych zestawów). Jeżeli zdecydujemy się
na zakup piasty z dynamem, to polecam moc 3W. Rodzaj piasty dobieramy do posiadanych hamulców, zwracając
uwagę na wydajność zastosowanego rozwiązania.
Lista sklepów i producentów tandemów:
author.pl
bikemielec.com
gazelle.nl
mtbtandems.com
Tandem Lapierre
porebarowery.pl
Tandem Panther
rower.com.pl
rowery-bydgoszcz.home.pl
rowery-jasid.com
rowerynietypowe.pl
rowerzysta.pl
tandemservis.cz
trojkolowe.pl
Przygotował: Waldemar Rogowski